Morel Virtus Nano 603 Carbon 3-veis kitsystem er et stort skritt fremover i utviklingen av billyd som vi kjenner den. Med hakesleppende monteringsdybde på 17 mm, passer dette vellydende og prisbelønte kitsystemet praktisk talt i hvilken bil som helst. En spesiell type høyttalerkonstruksjon har muliggjort en overlegen vellyd, samt en velutviklet talespole tross denne ultra slanke designen. Denne 3-veis versjonen gir en ekstra bredde og et virkelighetstro lydbilde.
- Effekt 100W RMS / 300W MAX
- Impedans 4 Ohm
- Følsomhet 88 dB
- Frekvensomfang 50 Hz - 22 000 Hz
Verdens slankeste bilhøyttaler
Plass er en ressurs med en verdi som overgår alt. Uansett om det gjelder plass i denne verden eller noe så nisje som plass i bildørene. I dette tilfellet snakker vi om det sistnevnte. Skikkelig bra billyd er viktig for mange og det finnes utrolig mange typer biler. Klassiske amerikanske biler, sportsbiler og den vanlige familiebilen. Det er uten tvil vanskelig å finne en høyttaler på ettermarkedet som passer samtlige - til nå.
I og med skapelsen av Virtus Nano godkjenner Morel at plass er en premium ressurs, og at et slankt design ikke må være synonymt med tap av kvalitet og ytelse.
Nano Carbon Woofer - En monteringsdybde på 17 mm
Morel arbeidet to år med å fullføre håndverket bak Virtus Nano. De hadde tidligere laget den slankeste høyttaleren i billydsverden. Etter å ha vunnet priser for sitt håndverk og design med Virtus Nano Integra 602, var det på tiden for Morel å bruke samme unike kvaliteter i byggingen av Virtus Nano kitsystem. Midbassen til Virtus Nano Carbon erstatter papir konet med et dempet kon av karbonfiber, som gir elementet et markant løft i ytelse og tilfører et mer tiltalende utseende.
For å bygge dette ultra slanke høyttalerelementet har Morel bl.a. intergrert en stor 2.1” EVC™-talespole, laget av Hexatech™-aluminium og et magnetsystem av neodym. Dette muliggjør en høy effekthåndtering og en lineær kon-bevegelse for overlegen lydkvalitet. Det innovative karbonfiber konet er konveks, hvilket innebærer at det er noe annerledes enn det klassiske høyttaler konet. Dette kaller Morel for et “Grand Dome”-kon, hvilket bygger på en membran-teknologi som muliggjør stive, vel dempede og konvekse kon. I lengden innebærer det en utmerket lydspredning og en skikkelig bra gjengivelse av det lavere mellomregisteret frekvenser.
Mellomregisteret
Denne 3-veis versjonen av Virtus Nano Carbon slår følge med mellomregisteret CDM600 som er utstyrt med en 2.1” silk dome, Hexatech™-talespole sammen med en kraftig magnet motor av neodym. Selv om dette mellomregisteret er forholdsvis lite, så imponerer ytelsen.
Diskanten
For å fullføre Carbon-versjonen av Virtus Nano har Morel tatt frem en 1.1” silk dome diskant i stedet for den vanlige soft dome diskanten. Diskanten bygger på Morels Acuflex™-teknologi
MXR Crossover
Delefilteret til dette kitsystemet kombinerer komponenter av høy kvalitet og funksjoner som legger til rette for en utrolig ytelse og lydkvalitet for alle Morels lydsystemer. Dette delefilteret er designet for å sikkerhetsstille at samtlige høyttalere i systemet arbeider sømløst sammen, med minimalt signaltap og bevarer en naturlig og balansert lyd.
Hexatech™ - En type talespole som er produsert i 100% aluminium. Formet som en vokskake så har man lykkes redusere luftgapet i viklingen og dermed økt effektiviteten med inntil 20%. Dens lette vekt bidrar til ekstraordinært raske transiens svar.
Acuflex™ - Et spesielt dempemateriale, som legges på visse av Morels softdomes og mellomregister. Denne kombinasjonen av materialer gir en membran som i større og mer nøyaktig grad motvirker break-ups. Det du hører er en mer nøyaktig og ren gjengivelse som Morel er så anerkjente for.
EVC™ (External Voice Coil) - En teknologi/design som muliggjør en høyttaler konstruksjon Morel bruker for å skape høyttalere med lav profil. Høyttalere med denne strukturen resulterer i talespoler som kan være inntil tre ganger større en på den vanlige høyttaleren. Bruken av EVC-teknologien gjør at magnet systemets felt (styrken) fokuseres nærmere talespolen, hvilket eliminerer virvelstrømmer. Dette skaper en skikkelig effektiv motor og innebærer kortfattet at man på en mer effektiv måte får all magnetisk energi til talespolen, og mindre separasjon mellom magnet og talespole. Dette bidrar til lavere distorsjon. Plutselig har man skapt en høyttaler som er mer effektiv og kraftig, men veldig kompakt og vellydende.