Oppgrader lyden i BMW

Her på BRL synes vi ikke at du skal behøve å gi etter når det kommer til lyden. En god bil bør også låte bra!
Uansett om du kjører E90, F30 eller en nyere G-serie kjennes grunnkarakteren ofte igjen. Understedsbassene som finnes der, men kanskje ikke gjør spesielt mye. Små høyttalere i dørene som gjør jobben sin, men sjelden mer.
For å ikke snakke om bilens forsterker, som setter grensen lenge før det er på tide å begynne å øke volumet.
Lydsystemene i BMW
Allerede fra den “nye” E-serien i begynnelsen av 2000-tallet satte BMW en mal som har hengt med lenge:
- Basselementer under fører- og passasjersetene
- 4-tommers høyttalere i dørene
- Diskanter finnes bare i høyere lydpakker
- I større systemer finnes også senterhøyttalere og flere bakkanaler
- Lavere lydpakker driver alt på stereoen, større lydpakker har dedikerte forsterkere
Standardlydsystemene mangler ofte diskanter foran. Det er ikke fordi BMW glemte dem, men fordi systemet er bygget for å fungere uten. Resultatet blir imidlertid ofte en lyd som mangler luft og tydelighet. Jeg vet ikke om du har tenkt på det, men det kjennes som at lyden havner rundt knærene.
Derfor er ettermontering av diskanter, med riktige lister, en av de mest takknemlige oppgraderingene du kan gjøre i eldre BMW-er. Det er ikke spesielt vanskelig å bytte for eksempel understedsbassene eller høyttalerne i dørene. Det finnes mange plug & play-produkter i vårt sortiment å sjekke ut!
Fra E-serien, gjennom F-serien og inn i tidlig G-serie oppfører systemene seg stort sett likt. Det er først senere, med RAM-modul, hybrid- og elbiler, at BMW begynner å ta ut svingene ordentlig.
Vanlige BMW-systemer og hvordan de oppgraderes
Base / Standard (E- og F-serie samt tidlig G-serie)
Dette er det vanligste systemet og også det mest takknemlige å oppgradere.
Originalstereoen sender fire kanaler høynivå. Fronkanalene mater både dørhøyttalerne og under setebassene. Delingen er enkel og passiv. Har du en E-serie der stereoen kan byttes, er det verdt å vurdere, du får flere lydinnstillinger og mye større frihet hvis du vil bygge videre på lyden senere.
Tre oppgraderinger skiller seg ut som spesielt effektive:
- Mer og bedre bass
Bytt under setebassene mot bedre elementer og driv dem med en dedikert forsterker. Demp originalbasskassene med alubutyl når du likevel er der. Resultatet blir strammere, dypere bass med betydelig bedre kontroll. - Finere høyttalere
Bytt høyttalerne, spesielt 4-tommers høyttalerne foran, mot et kitsystem. Ettermonter diskantlister hvis bilen din ikke har noen foran fra fabrikk. Hever lydbildet og varmer til karakteren på lyden! - Helhetsoppgradering
La en dedikert DSP-forsterker ta over jobben med å drive høyttalerne. Allerede her skjer det noe på ordentlig. I de fleste tilfeller er dette mer enn nok for at bilen skal føles musikalsk og morsommere
BMW med HiFi (E- og F-serie samt tidlig G-serie)
I de litt nyere BMW-modellene er det litt mer sofistikert, men også mer begrensende.
Stereoen sender balansert lavnivåsignal til en dedikert forsterker. Der skjer aktiv deling mellom under setet-bassene og øvrige høyttalere. Bassene får egne kanaler og mer effekt, noe som er bra. Men signalen er allerede delt.
Ønsker du å oppgradere her, anbefaler vi:
- Bedre høyttalere foran
HiFi-systemet har nok effekt til å dra nytte av høyttalere av høyere kvalitet. En bytte av frontsystemet gir tydeligere stemmer, bedre separasjon og en mer avslappet lyd, selv med originalforsterkeren intakt. Det er den oppgraderingen som merkes mest i hverdagslytting! - Mer og bedre bass
Bytt ut under setet-bassene med bedre elementer og driv dem med en dedikert forsterker. Her får bassen både mer dybde og betydelig bedre definisjon enn det originalsystemet klarer. Sammen med bedre høyttalere foran føles lyden plutselig komplett.
Ønsker du å ta neste steg, er det mulighet for senere å erstatte originalforsterkeren med en DSP-forsterker for full kontroll over hele systemet!
BMW med Harman Kardon
BMW-modeller med Harman Kardon har bedre spredning, flere høyttalere og mer effekt. Men også her er det kompromisser som gjør at lyden ikke føles perfekt. En viktig ting å tenke på her er at undersetesbassene drives med et veldig sterkt høynivåsignal på opptil 30V, noe som stiller krav til riktig elektronikk ved oppgradering!
Det betyr at:
- Ikke alle forsterkere eller omformere tåler dette
- Velger man feil løsning, blir det dårligere, ikke bedre
I H/K-system vinner man ofte mest på å:
- Bytte høyttalerne
- La bassene drives separat
Å bytte hele forsterkeren er mulig, men betydelig mer komplekst. Hvis du vil ha hjelp med å oppgradere lyden i BMW-modeller med Harman Kardon, ta kontakt med support@brl.se så kan vi diskutere en lyd som passer deg og din musikksmak!
Impedans i BMW
BMW følger et tydelig mønster:
- Under setebaser:
- 4 Ohm i Bass/Standard
- 2 Ohm i HiFi
- 8 Ohm i Harman Kardon og Bowers & Wilkins
- Mellomtone og diskanter:
- Alltid 4 Ohm
Dette er viktig. Bytt til tilsvarende impedans, eller sørg for at forsterkeren tåler lasten. Det er grunnlaget for et system som fungerer langsiktig og låter som det skal.
Ignorerer man dette risikerer man elektronikk som ikke har godt av det i lengden eller problemer med forsterkere som klipper og går inn i beskyttelse, og i verste fall går i stykker.
BMW med RAM-modul
Etter midten av 2019 begynner BMW å bygge biler med RAM-modul. RAM står for "Receiver Audio Module" og er en sentral del av hele bilens underholdningssystem.
Den store forskjellen er enkel, men avgjørende:
- RAM-modulen er alltid aktiv
- I Base og HiFi driver den høyttalerne direkte
- I større lydpakker sender den signalet videre til en dedikert forsterker
All signal er nå aktivt delt allerede fra starten. Det er ikke mulig å bytte ut RAM-modulen, så man må jobbe rundt den. Det betyr ikke at lydoppgradering er umulig. Men det betyr at man må tenke mer på hvordan alt henger sammen, og mindre på å bare bytte deler.
Lydoppgraderinger i BMW med RAM
Basoppgradering
Her er det gledelig nok ganske rett på. Samme prinsipp som før RAM gjelder:
- Bytt bassene under setet
- Driv dem med en dedikert forsterker
- Demp originalbasskassene
Dette fungerer meget bra i Base og HiFi også etter RAM. I Harman Kardon og Bowers & Wilkins gjelder samme advarsel som tidligere. Høynivåsignalet er sterkt og krever riktig elektronikk.
Holder det virkelig med bass og framsystem?
I de aller fleste tilfeller! For Base og Standard-lydsystemer:
- Basoppgradering
- Et bra kitsystem foran
Disse to kan gjøre en enorm forskjell. Tilstrekkelig for at musikken skal føles levende, engasjerende og avslappende å lytte til.
Vil man ta det hele veien, finnes det løsninger. Men man skal ikke undervurdere hvor langt man faktisk kommer med et godt grunnlag!
Helhetsoppgradering
Her blir det mer komplekst. Man kan:
- Koble inn DSP-forsterkere etter RAM-modulen og la dem drive høyttalerne
- Bygge mer skreddersydde løsninger tilpasset nøyaktig hvordan man vil at bilen skal låte
Dette er fullt mulig, men krever mer planlegging og riktige produkter. Vi har gjort nettopp dette i en BMW G61 530e, hvor hele løsningen er tilpasset rundt bilens eksisterende elektronikk. Hele byggeprosessen er dokumentert på YouTube, og er vel verdt å se på for den som vil gå hele veien:
Konklusjon
BMW bygger biler for å kjøres. Lydsystemene er ofte bygget for å fungere og gjøre jobben. Men det er veldig få som er fornøyde. Det er der vi kommer inn i bildet!
Forstår du forskjellen mellom før og etter RAM-modul, respekterer impedansene og starter i riktig ende, er det ganske enkelt å få en lyd som matcher resten av bilen.
Ikke overdrevet. Ikke komplisert. Bare riktig. Og det er ofte mer enn nok. Men har du spørsmål, ta kontakt! Vi følger med på kommentarfeltet i blogginnlegget. Våre eksperter kan også hjelpe deg! Send en e-post med mer informasjon til support@brl.se.
Norge
Sverige
Finland






Kommentarer